VODA – kolik denně vypít a proč?

Voda je základem našeho těla. Na důležitost vody rovněž ukazuje fakt, že zatímco člověk může žít bez potravy přibližně 40 dnů, bez vody může žít jen 2-3 dny (v závislosti na teplotě). Dokonce i jediný den, který strávíme bez doušku vody, se odrazí na výkonu, únavě a morálním stavu člověka.

HLAVNÍ FUNKCE VODY:

  • voda slouží jako prostředí pro chemické reakce probíhající v těle (v těle probíhá přes 100 000 biochemických reakcí, díky kterým dýcháme, buší nám srdce, trávíme jídlo, myslíme, spíme, hýbeme se, dokonce spalujeme tuky a mnoho dalších reakcí)

 

  • voda přináší do buněk živiny a z buněk naopak odvádí všechny škodlivé látky a nečistoty (transportní médium)

 

  • voda usnadňuje trávení, napomáhá vstřebávání živin, nezbytná je také pro vylučování

 

  • voda je nezbytná pro regulaci tělesné teploty a krevního tlaku

 

  • voda je svým způsobem rovněž stavební látkou, je součástí sliznic umožňující správnou funkci tkání

 

Někteří lidé tvrdí, že nemusí tolik pít, protože nepociťují žízeň. Při sportování, stresu, větších teplotách někdy na potřebu pít zapomínáme. Pokud tento stav trvá déle, můžeme si způsobit zdravotní komplikace. Krev zhoustne a teče pomalejším tempem a nedostává se k místům, která zásobuje. Ke svalům, se dostává menší množství kyslíku a srdce tepe pomaleji.

Voda hraje významnou roli při zpracování živin, udržení normálního oběhu a optimální rovnováhy tekutin. Naše tělo je z 60 % složeno z vody (např. mozek obsahuje 85% vody nebo vlasy 10%). Ačkoliv nám tekutiny v jídle mohou pomoci pokrýt denní příjem, většina denního příjmu vody pochází z tekutin, které pijeme.

 

Pro správný pitný režim existuje jednoduchý vzoreček:

Na 10 kg tělesné váhy naše tělo potřebuje 0,4 l vody.

To znamená, že pokud vážím 80 kg, potřebuji vypít 3,2l vody za den (8* 0,4 = 3,2). Pokud nám váha v průběhu hubnutí začíná klesat, snižujeme i množství vypité vody

 

Den začínáme sklenicí vlažné vody, abychom nastartovali náš metabolismus.

 

Při fyzické zátěži se doporučuje vypít asi třicet minut před výkonem sklenici minerálky. Naše svaly tak budou lépe zásobené živinami a připravené na zátěž. Naproti po výkonu je vhodné pít prvních dvacet minut vlažnější nápoj, aby nedošlo k termoregulačnímu šoku. Dostatečným doplněním tekutin přispějeme k lepší regeneraci organismu a vzniklé škodlivé zplodiny se lépe vyplaví z těla. Při vyšší fyzické zátěži naše tělo potřebuje 1l vody na každých spálených 1000 kcal.

ČASTO KLADENÉ OTÁZKY

Bublinky ano nebo ne?

Jestliže patříte k těm, kteří mají rádi sycené nápoje, neděláte zrovna to nejlepší. Je sice pravda, že oxid uhličitý dodává nápoji svěžejší chuť, ale bublinky nás nutí k říhání a zatěžují žaludek. Sycené nápoje je nutné pít po malých doušcích a pomalu. Velice nevhodné je pít sycené nápoje po výkonu, protože oxid uhličitý rozpíná žaludek a ten má po námaze větší teplotu. Žaludek je pak předrážděný a způsobuje nadýmání nebo může také tlačit na bránici a dýchání může být obtížnější a činnost srdce narušena. Oxid uhličitý se ukládá pod kůži a podporuje vznik celulitidy. Podílí se na odstraňování vápníků a minerálů z kostí

 

Káva a alkohol?

Naše tělo odvodňuje, proto nezapomínáme stejné množství doplnit čistou neperlivou vodou.

Pokud nemáte rádi čistou vodu, můžete do ní přidat kolečko citrónu, salátové okurky anebo bylinky např. čerstvou mátu.

 

Jak poznám, že piji málo?

Obvyklým signálem organismu o nutnosti doplnění tekutin je žízeň. Reaguj na ni okamžitě! Tělo už je v deficitu. – dále bolest hlavy, sytá barva moči a zápach, otoky a zadržovaná voda v těle, ranní únava, suché ruce, popraskané paty, ztuhlý krk, vypadávání vlasů, kruhy pod očima, “ženské problémy”, potíže s prostatou.