Nedaří se ti zhubnout? Na vině může být zpomalený metabolismus. Jak ho zrychlit?

Příklad ze života:

Jsou dvě kamarádky, Karla a Anežka. Karla se už delší dobu snaží shodit nějaké to kilo, má toho dost nastudováno a tak jí střídmě, poměrně vyváženě a oproti Anežky i poměrně málo. Natož Anežka stravu neřeší, jí všechno na co má chuť, kdykoli má na něco chuť a v množství se opravdu neomezuje. Karla má značnou nadváhu a nedaří se jí zhubnout. Anežka má váhu optimální. Jak je to možné? Každá má totiž jinak rychlý metabolismus. Co to je a jak to s naším příkladem souvisí?

Zjednodušeně, metabolismus je děj, kdy se základní složky potravy přeměňují na energii, na konci tohoto procesu vznikají odpadní látky, které je potřeba vyloučit. Platí tedy jednoduché pravidlo: čím rychlejší metabolismus, tím spotřebovává více energie ze stravy. To znamená, že pokud máme pomalý metabolismus tělo nestíhá všechny živiny proměnit na energii a část živin si ukládá. Výsledkem toho je přibývání na váze.

Vraťme se k našemu příkladu. Je zjevné, že Karla svým dosavadním životním stylem svůj metabolismus zpomalila natolik, že i když se v posledních týdnech stravuje správně, tělo se nezbavuje přebytečného tuku a její číslo na váze je stejné, možná i o něco vyšší, než začala hubnout. To je pro ni značně demotivující a při pohledu na Anežku, která může sníst co chce a nepřibere, s tím má chuť seknout.

Karlo vydrž, jsi na správné cestě!

Největší chybu, kterou v tuto chvíli Karla může udělat je, že začne ubírat z porcí nebo nějaká denní jídla vynechá úplně. „Přibírám, takže jím hodně, tečka.“ Honí se Karle v hlavě. Ne, ne, ne! Pokud je jídelníček vyvážený, velikost porcí odpovídá fyzickým předpokladům a množství vydané energie, tělo má dostatek vitamínů a minerálů je potřeba vydržet. Metabolismus si nezpomalíme ze dne na den, a ani jej ze dne na den nezrychlíme, to je potřeba si uvědomit. Takže:

Jak nastartovat metabolismus?

  1. Dodržujte pitný režim – více o vodě zde
  2. Jezte optimální množství bílkovin – bílkovina ve stravě je velice důležitá a v jídelníčku musí být optimálně zastoupená v každém denním jídle.
  3. Pohyb – pravidelně cvičte, nejlépe silový trénink nebo HIIT (vysoce intenzivní intervalové cvičení).
  4. Vyživte tělo – vitamíny, minerály a stopové prvky. S nastartováním metabolismu bývá spojováno například železo, máte ho dostatek? Především ženy mají právě s hladinou železa problém, zařaďte proto do jídelníčku fazole, cereálie, špenát nebo například brokolici. V případě nedostatečného příjmu vitamínů ze stravy, sáhněte po doplňcích výživy.
  5. Pravidelné stravování – jezte pravidelně, to znamená co 2-3 h 5x-6x denně
  6. Udržujte trávicí systém v dobré kondici – jíte dostatek vlákniny? Zařaďte do jídelníčku potraviny bohaté na vlákninu jako je ovoce, zelenina, luštěniny, ořechy

Karla po přečtení obdobného článku i přes obrovskou dávku demotivace, za podpory svých přátel u správně nastaveného stravovacího režimu vydržela. K jejímu překvapení to zafungovalo, konečně nižší číslo na váze a na obvodech jakbysmet. Karle se zrychlil metabolismus a vše začalo fungovat jak má, pořádné porce vyvážených jídel a kila jdou rychlým tempem dolů. Karla určitě není jediná, kdo řešil podobný problém, proto, pokud je vše správně nastaveno a kila nejdou dolů rychlostí jakou jste čekali, je potřeba vydržet!

„A já tomu nevěřila“ říká si nyní s úsměvem na tváři.