Jak posílit imunitní systém?

Imunita je v posledních dnech ve spojitosti s koronavirem často skloňované slovo. Cítíte se unavení, ospalí, máte nechuť k jídlu, je vám pořád zima nebo se u vás často opakuje nachlazení? Na vině může být právě oslabený imunitní systém. Úkolem imunitního systému je chránit naše tělo před nebezpečnými a škodlivými látkami, se kterými se dostáváme denně do styku. Nápor škodlivin, ať už z ovzduší, či potravin (například pesticidy) oslabuje imunitní systém a my jsme tak náchylnější k propuknutí nemoci. Jak posílit imunitu a těšit se tak dobrému zdraví?

Strava, trénink, psychika. Zní to možná trochu sebestředně, je to samozřejmě zjednodušené a s nadsázkou, ale je to opravdu tak. Pojďme na to postupně.

STRAVA

Nezdravý a nevyvážený jídelníček nezajistí tělu přísun potřebných vitamínů, minerálů a stopových prvků pro správnou funkci organismu a naše nevyživené buňky nedokážou adekvátně reagovat na škodliviny z vnějšího prostředí. Konzumací ovoce a zeleniny rozhodně nic nezkazíme, do jídelníčku bychom je tedy měli zařazovat ve velkém. U ovoce však pozor na přísun sacharidů, které je nutné započítávat do celkového denního příjmu, o tom však zase někdy jindy. Problém dnešní doby je trochu v tom, že ovoce a zelenina neobsahují tolik vitamínů jako v dobách minulých (viz článek), proto je dobré sáhnout i po doplňcích výživy. Jakých konkrétně?

Určitě multivitaminový komplex a omega 3 mastné kyseliny. Nejlépe vstřebatelná forma vitamínů je v chelátových vazbách. To znamená, že vitamín je chemicky kombinován se směsí aminokyselin pro zmíněnou lepší vstřebatelnost.  U omega 3 je potřeba se zaměřit na poměr EPA a DHA.

TRÉNINK

Asi není přesně vědecky změřeno o kolik jsou sportovci méně nemocní než necvičenci, ale pohyb je pro imunitní systém zcela zásadní. Nemusí se jednat o návštěvu posilovny, vyberte si zkrátka takový, který Vás baví. Nejlépe pak, když je prováděn na čerstvém vzduchu, ať už je to běh, jízda na kole nebo bruslích. Pokud se přímo k cílenému pohybu nedokážete donutit, zkuste nahradit jízdu autem, v případech, kdy je to možné chůzí. Pomůže i když místo výtahu začnete používat schody.

PSYCHIKA

Existuje již několik vědeckých studií, kde je dokázáno, že hormony vylučující se při stresu, jako jsou například kortizol či adrenalin snižují schopnost našich buněk bojovat proti virům a naopak podporují tvorbu zánětů v těle. Zkuste tedy nalézt příčinu stresu a zbavte se jí. Odpočívejte, meditujte. Skvělá je také jóga, která spojuje pohyb i meditaci.

Tři základní prvky pro lepší imunitu už známe, ale je jich samozřejmě více. Jaké?

Určitě bych zmínil ještě spánek. Správná spánková hygiena je nejen dobrá na posílení imunity, ale také na optimální regeneraci našich buněk. Dále potom, v poslední době velmi populární otužování, tady však pozor na správné provádění. Na sociálních sítích se nyní šíří fenomén vrhnout se do ledové řeky, což pro netrénovaného jedince může znamenat nejednu zdravotní komplikaci a v neposlední řadě pitný režim. Jak píšeme skoro v každém článku, voda je velice důležitá pro správné fungování organismu. Více o vodě se můžete dočíst také zde.

Pomohl ti tento článek? Budeme rádi za jakoukoli zpětnou vazbu. Pokud chceš více informací, třeba při výběru správných doplňků výživy určitě napiš.