Bílkovina – základní stavební kámen našeho těla. Přijímáš jí dostatek?

„Co máš v těch pixlích? To jsou steroidy? Do mě by nikdo takovou chemii nedostal!“ Setkali jste se již s podobnými reakcemi okolí, když u vás na poličce uviděli plastovou dózu s proteinem? Jak na ně reagujete? Snažíte se dotyčnému jednoduše vysvětlit jakou funkci plní protein, nebo to ignorujete, protože je to pro vás zkrátka ztráta času?

CO JE PROTEIN

Protein neboli bílkovina je nepostradatelnou složkou našeho jídelníčku. Je to základní stavební kámen našeho těla. Skládá se z aminokyselin, a to jak esenciálních, tedy těch, které si naše tělo neumí vytvořit samo, tak neesenciálních, které naopak naše tělo syntetizovat umí. Podporuje růst svalové hmoty, který je nezbytný pro případné snížení nadváhy a v neposlední řadě vyživuje naše šlachy a kosti.

KOLIK BÍLKOVIN JE POTŘEBA?

První věcí, kterou naše klienty učíme, je mít ve svém jídelníčku dostatek kvalitních bílkovin, a to v každém denním jídle. U běžného člověka se doporučené množství pohybuje okolo 1 g na kilogram hmotnosti, ovšem u sportovců je to 2–3 gramy. „To není problém, to jím běžně!“ říkáš si? Ruku na srdce, opravdu? Pojďme na příklad: Žena 60 kg, sportovec, třikrát týdně běh, občas posilování s vlastní váhou. Optimální denní množství bílkovin tedy cca 90 g. To odpovídá přibližně:

Snídaně: 2 vejce

Svačina: 400 g (celé balení) Kefírové mléko

Oběd: 120 g kuřecí prsa

Svačina: 50 g kvalitní šunky

Večeře: 120 g tofu

Když přidáme ideální množství dalších makro (sacharidy, tuky) a mikroživin (vitamíny a minerály například ze zeleniny) je to na den poměrně kopec jídla, že? Hubnutí rozhodně není o hladovění. Tělo pro správné fungování a případné hubnutí potřebuje živiny a kalorický deficit, tedy rozdíl mezi přijatou a vydanou energií našim tělem. O tom, jak kalorický příjem správně nastavit si ale povíme někdy jindy.

Ne vždy se z důvodu spěchu nebo například neznalosti složení potravin podaří doplnit potřebné množství bílkovin. V těchto případech přichází na řadu pomocník ve formě doplňků výživy, zmiňované dózy s proteinem. Extrakcí získaná bílkovina například ze sóji nebo syrovátky rozpustná ve vodě či mléce. Žádné steroidy nebo zázračný hubnoucí prášek, pouze nezbytná bílkovina.

Pokud se vás tedy někdo příště zeptá: „Co to je? To jsou ty steroidy?“, dejte mu přečíst tento článek a ušetřete si tak čas třeba na dobrou kávu.